zondag 3 februari 2013

Rubric Sacha Kijzers


AL1                 Doing the research

Nadat we de doelgroep hebben geïnterviewd hebben we allemaal een transcript gemaakt per interview en dat daarna geladderd. Zelf was ik ook betrokken bij 5 van de 6 interviews. Uit de laddering hebben we de onderliggende menswaarden gevonden die ons archetype hebben bepaald. We moesten wel nog een keer terug gaan naar de interviews omdat we de menswaarden verkeerd hadden geïnterpreteerd. Gelukkig waren de uitkomsten na de tweede analyse beter.

De touchpoints hebben we maar beperkt aantal kunnen testen op de doelgroep. Ik heb wat dingen laten zien aan de persoon die ik heb geïnterviewd. Arjen uit mijn team heeft onze touchpoints ook aan zijn interviewpersoon laten zien. De reacties waren positief.


AL2                 Presenting the Research

We hebben de interviews allemaal vastgelegd op audio of film, daarna hebben wij er transcripten van gemaakt. De filmpjes staan allemaal op youtube onge-edit (behalve om beter licht te geven en de namen van de geïnterviewde).  Ook hebben we een preview gemaakt die we aan de klas  lieten zien. Het interviewfilmpje kun je in z’n geheel vinden met deze link:

http://www.youtube.com/watch?v=grUcMqkHh0Q

Ook zijn we op “winkelsafari” geweest, we hebben andere  telecomwinkels bezocht en onderzocht. Ook hebben wij de Levi’s store bezocht omdat de merkgedachte daarvan overeenkomt met die van ons.


AL3                 Defining the Proces

We hebben wel drie keer opnieuw begonnen met ons bedrijf. We heette eerst Emblaze en hadden een hele reeks aan logo’s. Onze winkels hadden een compleet ander idee eerst. Daarna begonnen we opnieuw en focusten we op het explorer aspect van onze doelgroep. Toen dit ook op niets uitdraaide gooiden we opnieuw alles weg en richtte we weer op ons onderzoek. Deze keer gingen we weer richting ons originele idee.

Ik was zelf vooral betrokken bij het ontwikkelen van de eerste versie en de uiteindelijke versie van ons bedrijf. Ook heb ik elke vergadering genotuleerd. Deze notulen zijn allemaal te lezen op onze blog.

 http://infinproject.blogspot.nl/





AL4                 Creating

Ik heb zelf de posters en de schetsen voor de app gemaakt. Over de posters is goed nagedacht, er staat nergens expliciet dat we een telecombedrijf zijn. Ook zijn de posters zweverig en gaan ze meer om een gevoel dan om of wij goedkoop zijn. En dat past precies bij onze merkgedachte.

De app werkt met een uniek puntensysteem, de punten kunnen door de gebruiker voor vanalles gebruikt worden. Om mee te doen aan onze “sterrenhemel” sfeer, en om duidelijk en goed te gebruiken zijn. Punten veranderden we naar sterren, en dingen waar je die sterren aan uitgeeft noemen we planeten. Deze titels kunnen nog veranderen, aangezien ik zelf liever geen planeten gebruik omdat je die in een sterrenhemel niet zo vaak ziet.


AL5                 Review

Ik heb vooral mijn teamgenoten gevraagd om advies. Twee mensen in mijn team zijn al erg ervaren met het maken van Visuele ontwerpen. Maar ik wil het zelf ook uiteindelijk kunnen, dus nam ik daar enkele taken van op en vroeg ik soms hulp aan die teamleden.

De docent gaf meer feedback op onze groep in het geheel.


AL6                 Reflection

Wat ik goed vond gaan aan dit project is de veerkracht van ons projectteam. We zijn drie keer opnieuw begonnen, en hebben veel doodlopende wegen bewandeld, maar we hebben nu echt iets waar we allemaal achter staan. Ook stoppen we er nu allemaal ons beste in om tijdens de expo echt iets bijzonders te maken.

Wat ik wat minder goed vind gaan is de communicatie in het team, we hebben meerdere malen gehad waarin het blijkt dat niet iedereen op dezelfde lijn zat. Sommige brainstorms kwamen  dan ook echt op niets uit, maar toen we met een kleiner groepje gingen overleggen lukte het beter.


CO1                 Invalshoeken

We hebben vaak gebrainstormd, soms wel meerdere keren per week, dit deels omdat we twee keer opnieuw zijn begonnen vanaf ons research. We namen bij de eerste poging te veel de hipster als uitgangspunt terwijl dat onze doelgroep niet is. Toen keken we ernaar als de Explorer, afgeleid van de menswaarden van de hipster.

Toen dit ook nergens op uitdraaide begonnen we weer overnieuw en kwamen we met de pionier, die beter past bij de menswaarden die we hadden gevonden.

Vanuit deze beelden maakten we persona’s (te zien op de blog) en onze ideeen voor de winkel werden getest door te kijken of ze  onze persona aan zouden spreken. Omdat onze winkel echt alleen die doelgroep moet aanspreken en de andere mensen moet afschrikken hebben we vooral vanuit twee perspectieven gekeken; de advertenties moet onze doelgroep aanspreken, en alle andere mensen juist afschrikken.


CO2                 Oplossingen

Om de doelgroep en alleen de doelgroep aan te spreken moesten de advertenties bijzonder zijn. De uiteindelijke posters zeggen bijna niets over dat we een telecombedrijf zijn, ook moet je om ons te begrijpen best goed nadenken.

Het marketingplan is volledig door mij en Arjen gemaakt, hierin hebben wij het onder andere over onze concurrentie en over onze merkgedachte. Vanuit deze waarden hebben wij allemaal al ons verdere werk gemaakt.

Dit marketinglan is in zijn geheel te lezen op de blog.


CO3                 Risico’s nemen

Wij hebben vaak risico’s genomen, als we niet tevreden waren met de uitkomst van een bepaalde werkrichting gooiden we alles weg en begonnen we gewoon opnieuw. Eerst leek het alsof we daardoor in tijdsnood zouden komen, maar door hard te bikkelen lopen we nu goed op schema.

We hebben ons vaak tot ons uiterste gedreven, we hebben meerdere malen een hele dag met z’n allen op school verzameld om te gaan werken, en soms was dat werk naderhand allemaal niet bruikbaar.

We hebben een keer ge-experimenteert met een greenscreen, uiteindelijk hebben daar niets mee gedaan, maar de test was wel geslaagd.

Zie hier het filmpje van de greenscreentest:


CO4                 Nieuwsgierigheid

Ik was zelf erg geïntrigeerd door de doelgroep die heb ik ook helemaal aan het begin uitgekozen. Ik was bij bijna alle interviews aanwezig en vroeg soms ook dingen die ik voor mezelf wou weten van de doelgroep aan de geïnterviewden. Uiteindelijk bleek dat ik zelf ook een beetje onder de doelgroep viel, en onze leraar en mijn vader ook een beetje.

Toen ben ik ook gaan letten op wat mijn vader leuk/niet leuk vond en dat kwam wel overeen met onze doelgroep. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten