maandag 21 januari 2013

rubric Arjen



AL1 doing the research 

Om een goed startpunt te creëren moest er eerst een goed punt worden gedefineerd van wat beschouw ik  als hipsters. Gelukkig is er hier heel veel over geschreven. Zowel in kleine blog posts tot research papers van de universiteit toe. Vervolgens  ben ik naar een aantal hipsters opzoek gegaan. Ik kon Desiree Hubbard die ik uit persoonlijke kringen ken en wist dat ze een hipster was interviewen. Daarnaast mocht ik ook een paar vriendinnen spreken. Vanuit de groep hebben we toen gekeken of ze wel of niet hipsters waren. Alhoewel ik twijfelde bij Sanne Littooij omdat ze naar mijn gevoel de hipster dingen deed omdat haar vriendinnen het deden. De reden dat we haar erin hebben gehouden was dat we als groep op twee type hipsters waren uitgekomen.
Hipster type a die graag anders wil zijn gewoon zichzelf is en daardoor door andere als hipsters worden genoemd.
Hipster type b die meer de volgzame types zijn en zich zo gedragen omdat ze denken dat het van hun als hipsters zo wordt verwacht.
Deze groeps discussie/uitkomst heeft mij ervan overtuigd dat we haar er toch bij moesten zetten.

AL2 presenting the research

Om de research aan de klas te presenteren zocht ik met mijn groep elke keer een zo gepast mogelijke versie te brengen. Toen we ons beeld van hipsters aan de klas wilde brengen stelde ik een quiz voor waarbij grotendeels van de mensen dus onder de hipster categorie zouden vallen.
Om te laten zien dat er niet direct op een style werd stil gestaan wou ik per keer een andere visuale style hebben. Zo zijn we begonnen met een powerpoint theme voor onze eerste, de zwart wit presentatie voor de tweede, de presentatie
Verder is er zoveel mogelijk naar infographics gezocht die onze informatie konden verduidelijken en hebben we een filmpje gemaakt van de mensen die we hebben geinterviewd met de meest intressante punten die eruit steken.

AL3 defining the process

Als teamleider probeerde ik iedereen te zorgen dat iedereen met hun neus dezelfde kant op stond. In het begin voelde ik al een spanning tussen bepaalde teams leden en besloot als leider op te treden om direct een samenwerkings contract te maken. Verder om vergaderingen vlotter te laten lopen kwam ik ook elke keer met een agenda wat er moest worden besproken. Ik hoopte dat het wat proffesionalisme zou brengen met het afhandelen van zaken zoals o.a. notule en afhandelen van zaken. Gezien het feit dat notule daardoor consequent goed werden gemaakt en we geen steken lieten vallen vond ik het een groot succes.

Wat wel lastig was, was om na de research een richting te kiezen. We hadden iets op het oog toen we een presentatie moesten geven van onze experience. Toen dat zo was afgeschoten was het zoeken naar wat we toen gingen doen.  We hebben de weken daarop steeds moeten zoeken naar het nieuwe punt. Wat ik wel mee struggelde was dat de groep het moeilijk vond om het idee los te maken dat we voor hipsters terwijl we alleen voor waardes wat moesten maken.
Het leuke nu is dat we iets hebben gemaakt vanuit de waardes maar wel iets wat de hipster nog steeds moet aanspreken.

AL4 creating

Ik ben op dit moment bezig met de website en de toonbank te maken. Morgen ga ik overleggen wat we met de toonbank gaan doen en donderdag gaan Sacha en ik hem in elkaar zetten. De app is pas af dus kan ik de website hier nu verder op baseren.
Verder om tussen door ideeën te krijgen en om te laten zien en oefenen met wat mogelijk was heb ik de webwinkel in 3d gemaakt en in green screen een shot gemaakt.

AL5 Review

De belangrijke experts die ik heb geraadplaagd zijn mijn klasgenoten en teamgenoten, waaronder ook een paar mensen zitten van onze doelgroep, verder zijn er leraren als Rolf den Otter(projectdocent), Ruth Delfgaauw (Brandingdocent) en Marije Smits (Designdocent). Na het gesprek met Ruth hadden we zoals eerder bespreken het gehele concept omgegooid. Het gesprek met Marije was echter zo verlopen dat we wisten dat we op het goede pad waren aangekomen. Vanaf dat moment kwam de spirit er weer echt in en wisten we dat we goed op weg waren.

AL6 Reflection

Ik was erg blij met mijn groepsleden. Het ging onderling misschien niet altijd even goed, maar het waren goede creatieve denkers.
Ik vond het fijn om leiding te geven aan zo’n groep. Ik merk richitng het einde dat de samenwerking nu zo aan het verlopen is dat ik minder bezig ben met het richten van de groep en meer met het maken van werk. Ik voel weer hoeft helpen groeien om leider te zijn, zo begrijp ik nu beter het belang van op tijd knopen doorhakken, ik heb op nieuwe punten weer gezien waar ik verder kan om teambuilding te helpen te verbeteren. Desondanks hoop ik volgende keer niet weer als leider op hoeven treden en wil ik me dan eens echt zwaarder in het design storten.  

C01 invalshoeken

Het belangrijkste wat ik voel hier te hebben gedaan is het samenbrengen van mijn groepsleden. Ik heb op een aantal punten een brainstorm georganiseerd, eentje voor touchpoints algemeen en eentje voor de richting. Verder probeerde ik elke vergadering zo te leiden dat iedereen daarna wist welke richitng we op konden, bv kort punten uit het verleden op pakken wat we zouden doen, kernen uit mensen hun verhaal samenvatten zodat iedereen die goed voor ogen had en als meningen botste proberen een tussenweg te vinden.
Wel wou ik in het begin (tijdens research) duidelijk maken dat we nergens aan vast hadden gelegd. Dit deden we door geen team naam te verzinnen tot we klaar waren voor het bedrijf en onze presentatie steeds qua style te switchen. 

C02 oplossingen

Ik kwam voornamelijk voor ideeën voor als we niet de ruimte krijgen. Zo wil ik of een 3d model of een maquette gaan maken waar onze winkel in te zien is, heb ik de greenscreen test gemaakt zodat men ook zo kan zien hoe het eruit ziet. Ook kwam ik op het idee(samen met Sacha) om een toonbank te maken en materiaal te halen voor als we wel onze ruimte krijgen.

C03 risico’s nemen

De greenscreen was voor mij een groot experiment omdat ik nooit eerder met zoiets heb gewerkt.

C04

Ook hier is weer het werken met dingen waarvan ik niet wist hoe het werkte een belangrijk punt. Verder was hier voor voor mij niet duidelijk wat een hipster was. Zeker met de interviews heb ik veel geleerd, 1 daarvan is misschien beter open vragen stellen maar een ander zijn nieuwe intresses uit te kijken.  Verder kwam er in de les zeker een deel naar voren wat erg intressant was. In het begin kregen we soms bijna even veel nuttige vragen en informatie in de les als daarbuiten. Denk daarbij een geschiedenis van de hipster waar ik ineens heel veel info kreeg over o.a. een beatnik.

Nawoord
Al met al was dit een leuk project in zijn geheel om te doen. Een leer moment voor mij is dat een volgende keer minder in het midden moet worden gedwaald, of dat tijdens het dwalen we meer moeten maken om daaruit te komen maar ik vind het zeker wel een succes en een plezier.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten