AL1 doing
the research
Om een goed startpunt te creëren moest er eerst een goed
punt worden gedefineerd van wat beschouw ik als hipsters. Gelukkig is er hier heel veel
over geschreven. Zowel in kleine blog posts tot research papers van de
universiteit toe. Vervolgens ben ik naar
een aantal hipsters opzoek gegaan. Ik kon Desiree Hubbard die ik uit
persoonlijke kringen ken en wist dat ze een hipster was interviewen. Daarnaast
mocht ik ook een paar vriendinnen spreken. Vanuit de groep hebben we toen
gekeken of ze wel of niet hipsters waren. Alhoewel ik twijfelde bij Sanne
Littooij omdat ze naar mijn gevoel de hipster dingen deed omdat haar
vriendinnen het deden. De reden dat we haar erin hebben gehouden was dat we als
groep op twee type hipsters waren uitgekomen.
Hipster type a die graag anders wil zijn gewoon zichzelf is en daardoor door andere als hipsters worden genoemd.
Hipster type b die meer de volgzame types zijn en zich zo gedragen omdat ze denken dat het van hun als hipsters zo wordt verwacht.
Hipster type a die graag anders wil zijn gewoon zichzelf is en daardoor door andere als hipsters worden genoemd.
Hipster type b die meer de volgzame types zijn en zich zo gedragen omdat ze denken dat het van hun als hipsters zo wordt verwacht.
Deze groeps discussie/uitkomst heeft mij ervan overtuigd dat
we haar er toch bij moesten zetten.
AL2 presenting the research
Om de research aan de klas te presenteren zocht ik met mijn
groep elke keer een zo gepast mogelijke versie te brengen. Toen we ons beeld
van hipsters aan de klas wilde brengen stelde ik een quiz voor waarbij
grotendeels van de mensen dus onder de hipster categorie zouden vallen.
Om te laten zien dat er niet direct op een style werd stil gestaan wou ik per keer een andere visuale style hebben. Zo zijn we begonnen met een powerpoint theme voor onze eerste, de zwart wit presentatie voor de tweede, de presentatie
Verder is er zoveel mogelijk naar infographics gezocht die onze informatie konden verduidelijken en hebben we een filmpje gemaakt van de mensen die we hebben geinterviewd met de meest intressante punten die eruit steken.
Om te laten zien dat er niet direct op een style werd stil gestaan wou ik per keer een andere visuale style hebben. Zo zijn we begonnen met een powerpoint theme voor onze eerste, de zwart wit presentatie voor de tweede, de presentatie
Verder is er zoveel mogelijk naar infographics gezocht die onze informatie konden verduidelijken en hebben we een filmpje gemaakt van de mensen die we hebben geinterviewd met de meest intressante punten die eruit steken.
AL3 defining the process
Als teamleider probeerde ik iedereen te zorgen dat iedereen
met hun neus dezelfde kant op stond. In het begin voelde ik al een spanning
tussen bepaalde teams leden en besloot als leider op te treden om direct een
samenwerkings contract te maken. Verder om vergaderingen vlotter te laten lopen
kwam ik ook elke keer met een agenda wat er moest worden besproken. Ik hoopte dat
het wat proffesionalisme zou brengen met het afhandelen van zaken zoals o.a.
notule en afhandelen van zaken. Gezien het feit dat notule daardoor consequent
goed werden gemaakt en we geen steken lieten vallen vond ik het een groot
succes.
Wat wel lastig was, was om na de research een richting te
kiezen. We hadden iets op het oog toen we een presentatie moesten geven van
onze experience. Toen dat zo was afgeschoten was het zoeken naar wat we toen
gingen doen. We hebben de weken daarop
steeds moeten zoeken naar het nieuwe punt. Wat ik wel mee struggelde was dat de
groep het moeilijk vond om het idee los te maken dat we voor hipsters terwijl
we alleen voor waardes wat moesten maken.
Het leuke nu is dat we iets hebben gemaakt vanuit de waardes maar wel iets wat de hipster nog steeds moet aanspreken.
Het leuke nu is dat we iets hebben gemaakt vanuit de waardes maar wel iets wat de hipster nog steeds moet aanspreken.
AL4 creating
Ik ben op dit moment bezig met de website en de toonbank te
maken. Morgen ga ik overleggen wat we met de toonbank gaan doen en donderdag
gaan Sacha en ik hem in elkaar zetten. De app is pas af dus kan ik de website
hier nu verder op baseren.
Verder om tussen door ideeën te krijgen en om te laten zien
en oefenen met wat mogelijk was heb ik de webwinkel in 3d gemaakt en in green
screen een shot gemaakt.
AL5 Review
De belangrijke experts die ik heb geraadplaagd zijn mijn
klasgenoten en teamgenoten, waaronder ook een paar mensen zitten van onze
doelgroep, verder zijn er leraren als Rolf den Otter(projectdocent), Ruth
Delfgaauw (Brandingdocent) en Marije Smits (Designdocent). Na het gesprek met
Ruth hadden we zoals eerder bespreken het gehele concept omgegooid. Het gesprek
met Marije was echter zo verlopen dat we wisten dat we op het goede pad waren
aangekomen. Vanaf dat moment kwam de spirit er weer echt in en wisten we dat we
goed op weg waren.
AL6 Reflection
Ik was erg blij met mijn groepsleden. Het ging onderling
misschien niet altijd even goed, maar het waren goede creatieve denkers.
Ik vond het fijn om leiding te geven aan zo’n groep. Ik merk
richitng het einde dat de samenwerking nu zo aan het verlopen is dat ik minder
bezig ben met het richten van de groep en meer met het maken van werk. Ik voel weer
hoeft helpen groeien om leider te zijn, zo begrijp ik nu beter het belang van
op tijd knopen doorhakken, ik heb op nieuwe punten weer gezien waar ik verder
kan om teambuilding te helpen te verbeteren. Desondanks hoop ik volgende keer
niet weer als leider op hoeven treden en wil ik me dan eens echt zwaarder in
het design storten.
C01 invalshoeken
Het belangrijkste wat ik voel hier te hebben gedaan is het
samenbrengen van mijn groepsleden. Ik heb op een aantal punten een brainstorm
georganiseerd, eentje voor touchpoints algemeen en eentje voor de richting.
Verder probeerde ik elke vergadering zo te leiden dat iedereen daarna wist
welke richitng we op konden, bv kort punten uit het verleden op pakken wat we
zouden doen, kernen uit mensen hun verhaal samenvatten zodat iedereen die goed
voor ogen had en als meningen botste proberen een tussenweg te vinden.
Wel wou ik in het begin (tijdens research) duidelijk maken
dat we nergens aan vast hadden gelegd. Dit deden we door geen team naam te
verzinnen tot we klaar waren voor het bedrijf en onze presentatie steeds qua
style te switchen.
C02 oplossingen
Ik kwam voornamelijk voor ideeën voor als we niet de ruimte
krijgen. Zo wil ik of een 3d model of een maquette gaan maken waar onze winkel
in te zien is, heb ik de greenscreen test gemaakt zodat men ook zo kan zien hoe
het eruit ziet. Ook kwam ik op het idee(samen met Sacha) om een toonbank te
maken en materiaal te halen voor als we wel onze ruimte krijgen.
C03 risico’s nemen
De greenscreen was voor mij een groot experiment omdat ik
nooit eerder met zoiets heb gewerkt.
C04
Ook hier is weer het werken met dingen waarvan ik niet wist
hoe het werkte een belangrijk punt. Verder was hier voor voor mij niet
duidelijk wat een hipster was. Zeker met de interviews heb ik veel geleerd, 1
daarvan is misschien beter open vragen stellen maar een ander zijn nieuwe
intresses uit te kijken. Verder kwam er
in de les zeker een deel naar voren wat erg intressant was. In het begin kregen
we soms bijna even veel nuttige vragen en informatie in de les als daarbuiten.
Denk daarbij een geschiedenis van de hipster waar ik ineens heel veel info
kreeg over o.a. een beatnik.
Nawoord
Al met al was dit een leuk project in zijn geheel om te
doen. Een leer moment voor mij is dat een volgende keer minder in het midden
moet worden gedwaald, of dat tijdens het dwalen we meer moeten maken om daaruit
te komen maar ik vind het zeker wel een succes en een plezier.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten